Een product of een dienst onder de aandacht brengen zonder promotie is bijna onmogelijk. Promotie kun je op verschillende manieren inzetten, een manier is online marketing. Wat is online marketing nu precies? En wat kan het opleveren voor jouw bedrijf of website? In dit artikel wordt hier verder op ingegaan om je een globaal beeld te geven van de voordelen van online marketing.
Wat is online marketing?
Online marketing is een breed begrip, maar het heeft een vooraf vastgesteld doel. Online marketing helpt je namelijk bij het verwezenlijken van je marketing doelen. Bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van je website om zo meer verkopen te genereren. Je kunt verschillende methoden en kanalen inzetten om je doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan online adverteren, waarbij je gebruik maakt van betaalde online advertenties of zoekmachine optimalisatie. Bij zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website helemaal SEO technisch ingericht is en ga je aan de slag met linkbuilding.
Online adverteren
Online adverteren is een goede manier om producten en diensten snel onder de aandacht te brengen. Een van de meest gebruikte en grootste netwerken is het netwerk van Google. Door middel van Google Adwords kun je betaalde advertenties binnen de zoekmachine laten verschijnen bij specifieke zoekopdrachten. Je kunt dus de doelgroep bereiken die aansluit bij jouw product of dienst.
Je kunt ook online adverteren via Facebook. Facebook advertising maakt het mogelijk een hele specifieke doelgroep te bereiken. Facebook heeft hele gedetailleerde informatie van al haar gebruikers.
Zoekmachine optimalisatie
Daar waar online adverteren gaat om betaalde advertenties draait het bij zoekmachine optimalisatie om bezoekers uit de organische, ofwel gratis, resultaten van Google. Het grote verschil is dat je voor de organische resultaten een aantal maanden de tijd nodig hebt om resultaat te zien, bij online adverteren bereik je meteen je doelgroep. Hier betaal je dan ook voor, maar zodra je de campagne stop zet zul je ook geen profijt meer hebben van je vindbaarheid.
Bij zoekmachine optimalisatie heb je te maken met een langere periode, het duurt langer voordat je resultaat ziet, maar tegelijkertijd heb je ook langer profijt van je behaalde posities. Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Hierbij ga je op zoek naar kwalitatieve en relevante websites die jouw website willen vermelden.