Tegenwoordig zijn er verschillende marketing mogelijkheden. Van de traditionele posters in de winkel tot narrowcasting en social media. Vroeger was het voldoende om te flyeren, een banner op websites te hebben of grote posters in de stad te hangen. Anno 2015 gaat alles anders. Marketing verplaatst zich naar de digitale wereld. Kijk naar touchscreens in winkels of de like en deel actie op Facebook. Marketing via social media begint steeds meer vorm te krijgen en veel bedrijven spelen hier op in.
Verschillende social media kanalen
Ondertussen zijn er diverse online platformen / applicaties die verschillende vormen van marketing aanspreken. Op de foto en video sharing applicatie Instagram is het bijvoorbeeld belangrijk om veel fans te krijgen waarbij jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld als hashtag # wordt gebruikt. Op deze manier krijgen meer gebruikers je foto te zien waardoor zij wellicht jou profiel gaan volgen. Let wel op dat je zelf niet te veel hashtags gaat gebruiken hierdoor daalt de kracht van je post.
Een andere grote speler op dit moment is Snapchat. Snapchat maakt het mogelijk om foto’s en video’s te delen die 10 seconden lang te zien zijn. De “story’s” kunnen echter 24uur bekeken worden, hierna verdwijnen ze. De kracht van Snapchat zit in de story’s. Deze zijn maar 24 uur lang te bekijken ten opzichte van normale “snaps”. Doordat iedereen weet dat ze maar beperkt houdbaar zijn ontstaat de drang om alles te kijken.
De bekendste op dit moment blijft nog steeds Facebook. Al daalt de populariteit van dit kanaal wel lichtelijk. Facebook heeft het mogelijk gemaakt om gesponsorde berichten te plaatsen waardoor zij zelf inkomsten hebben maar de eigenaar van de post ook. Tevens zijn er veel bedrijfspagina’s die maar al te graag kortingsacties delen of prijzen weg geven. Op deze manier bind je klanten aan je pagina en krijgen ze altijd de laatste nieuwtjes binnen.
Hoe kan mijn bedrijf aan social media marketing doen?
Voordat je de verschillende social media kanalen bestormd is het belangrijk om een plan op te stellen. Wie is nu mijn doelgroep? Hoe vaak moeten we iets online plaatsen? Wat voor soort berichten moeten het zijn? Informatief of moet er expliciet reclame gemaakt worden door middel van like en share acties? Dit zijn al enkele vragen waar u goed over na moet denken voordat u deze markt betreed. Om er zeker van te zijn dat uw bedrijf op de juiste manier social media marketing aanpakt, kunt u het beste contact op nemen met een social media gericht online marketing bureau. Met hun expertise kan het simpelweg niet mis gaan. Door ervaring weten zij wat wel en niet werkt en hoe je het aan moet pakken.