KPI, ofwel kritische prestatie indicatoren, een marketing begrip dat vaak aanbod komt. Dat is natuurlijk niet voor niks. Je wilt natuurlijk wel weten of iets bijdraagt op het bedrijfsresultaat. Zeker op gebied van social media, is het handig om te weten of de content aanslaat op de je doelgroep. 5 KPI’s zijn hier belangrijk in.
Bereik
Bereik is hierin heel belangrijk. Het is belangrijk dat je de content natuurlijk niet voor niets plaats. Maar zoek hier wel een middenweg in. Kwalitatief is natuurlijk altijd het belangrijkste. Je hebt er weinig aan, wanneer irrelevante mensen jouw content lezen. Zeker degene die doorklikken op het artikel zijn relevant voor jou. Zorg ervoor dat je je bereik langzaam laat groeien.
Engagement
Het bereikt groeit, wanneer je content hebt wat door mensen leuk gevonden of gedeeld wordt. Dat is natuurlijk een gemakkelijke manier om het bereik te vergroten. Maar het is vaak afhankelijk van het onderwerp en de kwaliteit, of het daadwerkelijk gedeeld gaat worden. Hierbij is het belangrijk dat je de content schrijft over wat je doelgroep wilt lezen. Zo is de trend gaande dat infographics populair zijn. Je hersenen pakken deze informatie gewoon sneller op, dus het leest gewoon fijner. Het is belangrijk als organisatie om inzicht te krijgen in welke mensen engagen met de content. Wanneer je dit in kaart hebt, weet je hoe je op deze mensen kan inspelen en zal je resultaat stijgen.
Clicks
Het aantal clicks is belangrijk voor een organisatie. Degene die doorklikken, hebben ergens interesse bij het lezen van de content. Anders zouden ze natuurlijk niet doorklikken. Door verschillende manier van content te proberen, kun je analyseren wat de meest gewaardeerde content binnen jouw doelgroep is. Speel hier dan ook op in. Het aantal klikken kan ook sterk afwijken naar het tijdstip, waarop je de content plaatst. Vind hier ook uit, wanneer jouw doelgroep het best te bereiken is. Over het algemeen is het bekend dat in de avond het computergedrag het hoogst is. Maar is dat ook binnen jouw doelgroep zo?
Conversie
Alles wat je rondom social media doet, doe je natuurlijk met één doel voor ogen, conversie. Natuurlijk draagt het ook bij aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Maar uiteindelijk moet het natuurlijk wat gaan opleveren. Social media kan een belangrijke rol spelen bij het binnenhalen van klanten. Het converteren gaat uiteindelijk gepaard met meerdere zaken. Daarom kan het handig zijn om een marketing dashboard in te richten. Deze stel je volledig naar eigen behoefte in.