Uit een recentelijk onderzoek van Multiscope onder meer dan duizend Nederlandse consumenten is gebleken dat 1 op de 10 Nederlanders een kapot beeldscherm hebben bij de smartphone. De meeste Nederlanders geven aan dat het beeldscherm gebarsten is en er zijn ook consumenten die aangeven dat het beeldscherm andere kuren vertoont. Andere problemen met de smartphone die veelvuldig genoemd worden zijn een korte levensduur van de batterij en fysieke knoppen die niet meer na behoren werken.
Een kwart van alle consumenten die schade hebben aan de smartphone hebben het toestel vervolgens vervangen voor een nieuwe. Ruim veertig procent van de consumenten heeft het defecte toestel niet vervangen of laten repareren omdat de smartphone nog goed te gebruiken was ondanks de gebreken.
Jongeren maken de meeste brokken
Uit het onderzoek is ook gebleken dat jongeren vaker problemen hebben met de smartphone dan ouderen. 1 op de 3 tussen de 18 en 24 jaar heeft een smartphone met kuren, tussen de 25 en 45 jaar is dit 3 op 10 en boven de 45 jaar is het maar 1 op de 10. Ook blijkt uit het onderzoek dat steeds meer mensen een tweedehands smartphone kopen.
Dit wordt gedaan omdat ze dan niet vastzitten aan een langdurig mobiel telefoon abonnement. Met een tweedehands toestel kiezen consumenten vaak voor een goedkoop mobiel telefoon abonnement die afgesloten wordt bij een sim only provider. Er kan dan voordelig gebruik gemaakt worden van het mobiele netwerk waar door maandelijks bespaard wordt op de kosten voor mobiele telefonie.
Eens in de twee jaar een nieuwe smartphone
Er is ook nog steeds een grote groep consumenten die tweejaarlijks een nieuwe smartphone kopen. Het overgrote gedeelte van deze groep schaft de smartphone aan in combinatie met een mobiel telefoon abonnement. Veel consumenten geven wel aan dat ze in het verleden ‘genaaid’ voelen omdat telecomproviders melden dat de smartphone gratis verkregen werd bij het mobiele telefoon abonnement. Ze zijn nu dan ook blij dat veel telecomproviders niet meer melden dat het toestel gratis verkregen wordt, maar dat er maandelijks een bedrag voor betaald wordt middels een toestel abonnement.