Als webtekstschrijver kun je niet meer om zoekmachineoptimalisatie heen. Iedere zichzelf respecterende MKB’er heeft een eigen website en bokst hiermee tegen de concurrentie op. Zoekmachinevriendelijke content, ook wel zoekmachineoptimalisatie-teksten genoemd, helpen websites om hoger te scoren in Google. Als digitale pennenridder verzorg jij die teksten.
Op het eerste gezicht is het schrijven van zoekmachineoptimalisatie-teksten geen kunst: je plaatst de zoektermen waarop de klant gevonden wilt worden in lekker lopende teksten, zonder dat dit te zeer opvalt. En dat laatste is juist weer lastig. Want hoe verwerk je bijvoorbeeld de zoekterm tekstschrijver Kampen zonder tussenwoorden op een landingspagina? Het is mogelijk, maar wel een creatieve uitdaging.
zoekmachineoptimalisatie-teksten schrijven is niet genoeg
Omdat er zoveel zoekmachineoptimalisatie-tekstschrijvers actief zijn, wordt het druk in de zoekresultaten. Copywriters die willen laten zien dat ze hun vak verstaan, moeten daarom iets méér doen dan alleen schrijven. Omdat binnenkomende links zo zwaar tellen voor de ranking, vullen slimme zoekmachineoptimalisatie-tekstschrijvers hun dienstenpakket aan met linkbuilding. Die links kunnen zij op allerlei manieren voor hun opdrachtgevers scoren:
- smeken om een tekstlink op relevante sites;
- betalen voor een advertentie op een externe site;
- een gastblog schrijven voor een externe partij;
- links ruilen met andere webmasters.
Vooral met dat laatste moeten tekstschrijvers voorzichtig zijn. Teveel linkruil en Google straft de site, hoe goed de zoekmachineoptimalisatie-teksten ook zijn. Om de zoekmachine een stapje voor te blijven, doe je er goed aan ontwikkelingen in je vakgebied te volgen. Want als er één beroep constant in beweging is, is het wel dat van de zoekmachineoptimalisatie-copywriter!
Blijf op de hoogte
Linkbuilding is verstandig, maar hier geldt ook dat een overdosis ervan verdacht is. Google neigt steeds meer van linkbuilding naar link earning. Websites moeten links op natuurlijke wijze verkrijgen, zonder dat ze er te wanhopig achteraan zitten. Goede tekstschrijvers volgen daarom de laatste ontwikkelingen op sites als Moz.