Consumptiebonnen worden steeds vaker gebruikt op evenementen en markten. Het wordt vooral gebruikt om de kas centraal te houden zodat er niet over geld ligt of dat er op meerdere plekken pinautomaten geplaatst hoeven te worden.
Liefdadigheid inzameling
Liefdadigheid organisaties laten vaak consumptiebonnen drukken om zo meer geld binnen te halen. De consumptiebonnen worden op een centrale plaats verkocht en er wordt duidelijk aangegeven waar het geld naartoe gaat. Op feesten en markten die door een liefdadigheid organisatie worden georganiseerd worden dan ook vaak consumptiebonnen gebruikt. Met de consumptiebonnen kunnen mensen lekkere hapjes en drankjes kopen. Het is voor de liefdadigheid organisatie ook makkelijk om later het boekhouden te doen. De consumptiebonnen kunnen namelijk genummerd worden en dit kan al bij het ontwerpen van de consumptiebonnen worden aangegeven. Zo weten ze precies hoeveel consumptiebonnen er verkocht zijn en dus hoeveel geld er is opgehaald.
Gebruik bij festivals
Organisatoren van festivals laten ook vaak consumptiebonnen drukken, dit doen ze om meerdere redenen. De eerste en belangrijkste reden is om het geld centraal te houden zodat ze het goed kunnen beveiligen. Tijdens grote festivals word er namelijk veel geld binnen gehaald en wanneer het geld op één plek is, is dat beter. Tegenwoordig moet je bij festivals dan ook vaak eerst consumptiebonnen kopen en daarmee kun je voedsel en drank gaan kopen. Elke consumptiebon heeft dan een bepaalde waarden en je hebt een bepaald aantal consumptiebonnen nodig om een bepaald drank of snack te kunnen kopen.
De tweede reden is de administratie en boekhouding. Door gebruik van consumptiebonnen kunnen ze namelijk makkelijker zien wat er allemaal verkocht is en hoeveel geld er verdient moet zijn.
Om deze redenen maken steeds meer organisatoren van evenementen gebruik van consumptiebonnen. Consumptiebonnen laten drukken is dan ook vrij goedkoop en het kan op korte termijn gedaan worden.