Zoek machine marketing, voor veel bedrijven nog een onbekende fenomeen. Het wordt in de tijd van de huidige technologieën wel steeds belangrijker. Het is niet heel gek dat veel bedrijven nog achter lopen op online gebied. Ze vinden het vaak al genoeg om een website te hebben, maar wat heb je aan een website als niemand je website kan vinden. Het is eigenlijk onmisbaar om goed gevonden te worden en je online vindbaarheid kan dus ook een vrij grote factor spelen bij het maken van omzet. Vooral voor de retail sector ligt er een grote kans, want de huidige trend is dat veel mensen hun spullen graag online bestellen.
Een voorbeeld van een bedrijf dat ook overgestapt is naar het online gedeelte ernaast is Albert Heijn. Die hebben namelijk ook nu de optie om alles te laten bezorgen thuis. Het voordeel voor Albert Heijn is dat ze al een bekende naam hadden en dat mensen hier ook sneller op zoeken. Het is voor een jonger bedrijf daarom ook belangrijk dat je in het begin de online marketing goed inzet om een beetje een naam te creëren.
Je kunt er dan voor kiezen om voor de betaalde weg te kiezen of de ‘onbetaalde’ weg. De betaalde weg is de meeste eenvoudig weg om een toppositie Google te verkrijgen, maar dit kan een hoop geld gaan kosten afhankelijk van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hoe specifieker het zoekwoord hoe minder je er voor zal betalen, maar het kan nog steeds aardig oplopen in de kosten als veel mensen erop klikken.
Dan heb je nog de onbetaalde weg en hiermee zorg je ervoor dat op bepaalde zoekwoorden hoog in Google komt te staan, zodat je daarop gevonden wordt. Het beste is om hiervoor een bedrijf te zoeken die het voor je kan doen.